PROGRAMY / INNOWACJE
Programy realizowane w roku szkolnym 2024/2025:
1. Program logopedyczno-terapeutyczny "Sprawny język"
mający na celu rozwijanie kompetencji jezykowych u dzieci,
artykulacji błędnie wypowiadanych głosek, usprawnieniu pracy artykulatorów,
rozwijaniu mowy u dzieci oraz rozwijaniu procesów poznawczych.
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej
przez p. Katarzynę Świtoń.
2. Każde dziecko jest artystą - inspiracje sztuką
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej
w grupie "Niebieskiej " ," Czerwonej" i "Żółtej"
przez p. Monikę Skromak-Sitkowską , p. Agnieszkę Wołoszyn -Rusinek, p.Karolinę Zubrzycką
Celem innowacji jest rozwijanie zainteresowania sztuką i umożliwienie dzieciom z nia kontaktu oraz rozwijanie inwencji twórczej.
Dzieci zobaczą dzieła światowych mistrzów malarstwa takich jak m.in: Van Gogh, Gustaw Klimt, Stanisław Wyspiański, Frida Kahlo.
usłyszą ciekawostki na ich temat i będą tworzyć własne kompozycje inspirowane dziełami stosując różne techniki (wydzieranka, wycinanka
malowanie farbami z użyciem różnych narzędzi, tworzenie kompozycji z materiału przyrodniczego i materiałów montessoriańskich)
zapraszamy do galerii zdjęć:
"Słoneczniki" Vincenta van Gogha - wrzesień
3. Funny rhymes and stories – zabawy z językiem angielskim
Funny rhymes and stories to innowacja powstała z myślą o najmłodszych dzieciach,
które rozpoczynają swoją przygodę z nauką nowego języka.
Wprowadzona innowacja stworzy sytuacje do naturalnej nauki języka obcego
poprzez przeniesienie ich w świat opowiadań, historii i bajek w języku obcym
Poprzez odpowiednie zmotywowanie rozbudzone zostanie zainteresowanie i da większą gwarancję na sukces edukacyjny dzieci
Nowatorstwo innowacji polega na wprowadzeniu do zajęć językowych z dziećmi oryginalnych
angielskich zabaw opartych na rymowankach i prostych tekstach bajek zaczerpniętych z tradycji Wielkiej Brytanii takich jak rymowanki np. :"Humpty Dumpty" "Rain go away", "Hej Diddle Didle" "Baa baa black sheep" czy Three little pigs,"Goldilocks and Tree bears" oraz wybrane pozycje z literatury: "Orange Pear Apple Bear - Emily Gravett, The Very Hungry Caterpillar- Eric Carle, Brown bear ,brown bear what do you see? - Bill Martin Jr, Eric Carle
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej
w grupach dzieci 3 i 4 letnich przez p. Monikę Skromak-Sitkowską.
4. Projekt edukacyjny "Witaminki"
Projekt edukacyjny "Witaminki" ma na celu promowanie zdrowych nawyków żywieniowych już od najmłodszych lat.
W ramach projektu dzieci będą poznawały co miesiąc nowe warzywa, ich wartości odżywcze, smaki oraz podejmowały różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe.
Program realizowany jest
w grupie "Zielonej" przez p. Monikę Niedbała i Anna Prajzner
5. „ W świecie Montessori”
– kreatywne wspieranie rozwoju dziecka w oparciu o elementy pedagogiki Marii Montessori
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogiczno - metodycznej
w grupie „ Białej” przez p. Danutę Ziejkę.
Celem innowacji jest stworzenie szansy na równy i wszechstronny rozwój dziecka,
nauka koncentracji oraz rozwijanie kreatywności w kontekście rozwoju- intelektualnego, artystycznego, emocjonalnego i fizycznego.
Nabycie umiejętności samodzielnego działania oraz samokontroli błędu przez dziecko.
Innowacyjność pedagogiczno - metodyczna polegać będzie na wprowadzeniu nowoczesnych metod zabawowych oraz twórczych w grupie, opartych na pomocach stworzonych przez Marię Montassorii oraz autorskim projektowaniu rozszerzeń do danego materiału motessoriańskiego.
Nauczyciel w grupie przedszkolnej będzie pełnić rolę moderatora, zachęcać dzieci do korzystania z pomocy, udzielać porad w ich wykorzystaniu, zaspokajać ich naturalne potrzeby poznawcze, ciekawość, tworzyć sprzyjające warunki wspólnej i zgodnej twórczej zabawy oraz warunki do nauki przez odkrywanie, samodzielne doświadczania oraz przeżywanie dla wszystkich dzieci o zróżnicowanych predyspozycjach fizycznych i intelektualnych
Programy realizowane w roku szkolnym 2023/2024:
1. Ogólnopolski program edukacyjny "Cztery pory roku"
Celem projektu jest poznanie elementów pedagogiki Marii Montessori i kształcenie w sposób przyjemny, kreatywny i użyteczny.
tu informacje dotyczące projektu
2. Program logopedyczno-terapeutyczny "Sprawny język"
mający na celu rozwijanie kompetencji jezykowych u dzieci,
artykulacji błędnie wypowiadanych głosek, usprawnieniu pracy artykulatorów,
rozwijaniu mowy u dzieci oraz rozwijaniu procesów poznawczych.
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej
przez p. Katarzynę Świtoń.
3. Program edukacyjny PSSE "Myję ręce, bo wiem więcej"
wiecej informacji na stronie : Myję ręce bo wiem więcej
4. Czyste Powietrze Wokół Nas
– program edukacyjny dla przedszkolaków
Najskuteczniejszym działaniem w zapobieganiu chorób spowodowanych paleniem tytoniu jest promocja zdrowia.
Dzięki programom edukacyjnym, wśród dzieci i młodzieży kształtowane są prawidłowe postawy zdrowotne.
Główne cele programu:
- zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem
na działanie dymu tytoniowego
- kształtowanie świadomych, asertywnych
postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia,
w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
więcej informacji: Czyste Powietrze Wokół Nas
5. "Skąd się biorą produkty ekologiczne"
- ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy na temat rolnictwa
ekologicznego oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:
-
zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
-
kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
-
propagowanie zdrowego stylu życia,
-
zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
Zajęcia w programie „Skąd się biorą produkty ekologiczne” realizowane są poprzez wykorzystanie dedykowanej dzieciom publikacji i filmu animowanego „Skąd się biorą produkty ekologiczne”,
jak również opracowanego scenariusza zajęć dla nauczycieli i lekcji pokazowej.
Uczestnicy programu zrealizują zajęcia edukacyjne, podczas których nauczą się skąd się biorą produkty
ekologiczne, dlaczego warto je wybierać, jakie są zalecenia zdrowego stylu życia oraz jak przestrzegać zasad higieny.
wiecej informacji na stronie
https://www.gov.pl/
6. WITAMINKI
Projekt edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe
W ramach realizacji projektu będziemy podejmować różnorodne aktywności promujące zdrowe nawyki żywieniowe.
Cele projektu:
- kształtowanie u dzieci już od najmłodszych lat kulturę spożywania zdrowych posiłków, w których będą królowały warzywa.
- zaangażowanie rodziców, do dbania o zbilansowaną dietę swoich dzieci
- kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
7. Poruszające bajki o emocjach- program profilaktyczny
Program Poruszające Bajki o Emocjach powstał w celu wspierania rozwoju kompetencji
emocjonalno – społecznych dzieci w wieku przedszkolnym, które pomagają w:
- radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami,
- komunikowaniu swoich potrzeb i odczuć,
- nawiązywaniu i utrzymywaniu zdrowych relacji z rówieśnikami.
Celem programu jest zatem wzmacnianie umiejętności rozpoznawania emocji u siebie i
innych, wyrażania ich w konstruktywny sposób i regulowania ich natężenia. Tak
ukształtowane i wzmocnione na wczesnych etapach życia umiejętności emocjonalne mogą
przyczynić się do dobrostanu psychicznego, lepszego rozumienia siebie i lepszego
budowania relacji z innymi ludźmi. Ma to kluczowe znaczenie w przeciwdziałaniu zachowań
problemowych i ryzykownych.
Odbiorcami bezpośrednimi programu są dzieci w wieku 4 – 5 lat, ich rodzice, a także nauczyciele/nauczycielki wychowania przedszkolnego.
Program składa się z 10 dramowych warsztatów o emocjach, począwszy od emocji podstawowych po emocje złożone, wtórne (społeczne).
Podczas bajek dzieci biorą udział w warsztatach o następujących tematach:
1. Po co są emocje?
2. Frustracja
3. Złość
4. Rozczarowanie i wdzięczność
5. Strach
6. Smutek
7. Wstyd
8. Duma
9. Zazdrość
10. Radość
Ponadto podczas zajęć wykorzystywane są także instrumenty (bębny, kalimby, tingsze, gongi, kubki burzowe i inne) melodyczne i niemelodyczne, na których dzieci grają w sposób intuicyjny, co sprzyja autoekspresji, rozwija umiejętności interpersonalne, podnosi samoocenę i daje poczucia sprawstwa.
Ponadto dzieci otrzymują kolorowanki, które zachęcają do rozmawiania o emocjach w domu.
Rodzice/opiekunowie oraz wychowawcy/wychowawczynie uczestniczą w 2-godzinnym spotkaniu, podczas którego poruszane są zagadnienia związane z regulacją emocji dzieci, czynnikami ryzyka i czynnikami chroniącymi.
Realizatorem programu jest Fundacja Centrum Badań Profilaktycznych:
tu więcej informacji na ten temat
Nasze przedszkole w roku szkolnym 2021/2022 brało udział
w XII edycji programu edukacyjnego pt. „Mamo, tato wolę wodę”.
Zostały zrealizowane zadania z trzech scenariuszy:
„Przygody na zdrowie”, „Przygody blisko natury”
oraz „Eko – przygody”.
Dzieci poznały zasady zdrowego odżywiania się i stylu życia;
uświadomiły sobie znaczenie wody w życiu człowieka, zwierząt i roślin;
rozbudziły w sobie zainteresowanie doświadczeniami
i zjawiskami przyrodniczymi,
chemicznymi i atmosferycznymi;
zrozumiały, że ochrona najbliższego środowiska i naszej planety jest bardzo ważna.
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji
tu link : Mamo, Tato wole wodę! - galeria
Szanowna Dyrekcjo! Drodzy Nauczyciele! Kochane dzieci!
"Tu Fryderyka płynie muzyka, fale Bałtyku tańczą walczyka,
chabry i maki pod jasnym niebem pachną wolnością i chlebem"
- fragment głównej piosenki Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego
"Piękna Nasza Polska Cała" zabrzmiał w tym roku w ponad 800 placówkach naszego kraju.
Nie mam słów, żeby wyrazić swoją wdzięczność za kolejny
rok współpracy i współdziałania przy realizacji
Projektu mojego autorstwa, który połączył pokolenia
i już dawno gości nawet poza granicami naszej Ojczyzny.
Każdemu z osobna i wszystkim razem dziękuję za każde zrealizowane zadanie,
za uśmiechy i wzruszenia, za nietuzinkowe pomysły,
kreatywność, rozmach, za piękne relacje i ogrom pracy.
Dziękuję za kształtowanie patriotycznych postaw naszych dzieci.
Będą pamiętać o tym całe życie i będą dumni, że są Polakami.
Kiedy już nas nie będzie - nasi wychowankowie będą o tym pamiętać.
I to jest - najpiękniejsze...
Serdecznie zapraszam do udziału za rok
- poszerzamy działalność powstałego Stowarzyszenia
Piękna Nasza Polska Cała, tworzymy Międzynarodową
sieć placówek zakochanych w Polsce, przygotowujemy
ciekawą formułę i nietuzinkowe propozycję inspiracji
i zadań do wykonania na najbliższy rok.
Do zobaczenia w nowym roku szkolnym 2022/2023!
Z poważaniem - Ludmiła
Programy realizowane w roku szkolnym 2021/2022:
1. Program logopedyczno-terapeutyczny "Sprawny język"
mający na celu rozwijanie kompetencji jezykowych u dzieci,
artykulacji błędnie wypowiadanych głosek, usprawnieniu pracy artykulatorów,
rozwijaniu mowy u dzieci oraz rozwijaniu procesów poznawczych.
Program realizowany jest w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej
przez p. Katarzynę Świtoń.
2. Projekt czytelniczy "Bajeczna Księga"
realizowany przez p.Agnieszkę z grupy "Białej" i p. Kasię z gr "Żółtej"
oraz p.Monikę w grupie "Niebieskiej i p.Asię w grupie "Zielonej"
Cele projektu:
promowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków;
stwarzanie okazji do twórczej ekspresji językowej i plastycznej;
angażowanie rodziców do współpracy z przedszkolem
w ramach wspierania rozwoju dzieci.
więcej informacji na stronie Bliżej Przedszkola
w linku www. blizejprzedszkola.pl/bajecznaksiega
3. Ogólnopolski program edukacyjny "Mamo, tato, wolę wodę!".
Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie,
zwrócenie uwagi na zagadnienia ochrony środowiska
oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych
nawyków żywieniowych
i postawy proekologicznej u dzieci.
Więcej informacji: https://wolewode.pl/
4. "Skąd się biorą produkty ekologiczne"
- ogólnopolski program edukacyjny dla przedszkoli
Celem programu jest zwiększanie świadomości i wiedzy
na temat rolnictwa ekologicznego
oraz budowanie właściwych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
Główne założenie programu:
- zrozumienie czym jest rolnictwo i produkty ekologiczne,
- kształtowanie umiejętności wyboru produktów ekologicznych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zwiększanie wiedzy i świadomości przedszkolaków o nawykach higieniczno-zdrowotnych.
więcej informacji: Skąd się biorą produkty ekologiczne?
5. Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ogólnopolski program edukacyjny
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci
i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat.
więcej informacji : https://przyjacielenatury.pl/
6. Czyste Powietrze Wokół Nas
– program edukacyjny dla przedszkolaków
Główne cele programu:
- zwiększenie wiedzy rodziców w zakresie ochrony dzieci przed narażeniem
na działanie dymu tytoniowego
- kształtowanie świadomych, asertywnych
postaw wśród dzieci dotyczących ochrony własnego zdrowia,
w przypadku bezpośredniego kontaktu z osobami palącymi.
więcej informacji: Czyste Powietrze Wokół Nas
7. Projekt Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie.
„Promujemy zdrowie nie dlatego, że jest ważne,
ale dlatego że bez niego wszystko inne jest nieważne”
Cele projektu:
- kształtowanie umiejętności i postaw prozdrowotnych związanych
z racjonalnym odżywianiem się, higieną fizyczą i psychiczną dziecka
- podejmowanie odpowiednich działań przez społeczność przedszkola
na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi
- tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu
_________________________________________________________________________________________
W roku szkolnym 2020/2021
Zrealizowany zostały następujące programy
1. Międzynarodowy Projekt Edukacyjny " Piękna Nasza Polska Cała"oraz wdrożona innowacja pedagogiczna
"Spacerem po Polsce" , która została napisana w oparciu o ten projekt i na bazie koncepcji ogólnopolskiej sieci wspópracy
nauczycieli z różnych regionów Polski autorstwa Łukasza Kiełbasy -nauczyciela Przedszkola Małych Odkrywców w Piaskach
- przez panią Urszulę Maciejak i panią Katarzynę Stróż (Grupa Czerwona)
Ponadto grupa "Czerwona" przystępiła do projektu ekologicznego
2. Ekokulturalne Przedszkole
W ramach tego projektu podejmowaliśmy działania ekologiczne w kategorii:
Ekoplastyka- planowanie ekologicznych prac plastycznych,
Ekoprzestrzeń- tworzenie otoczenia przyjaznego środowiskiu,
Ekokultura- nawiązanie wspópracy z rodzicami na rzecz środowiska.
3. Program logopedyczno-terapeutyczny "Sprawny język"
mający na celu rozwijanie kompetencji jezykowych u dzieci,artykulacji błędnie wypowiadanych głosek,
usprawnieniu pracy artykulatorów, rozwijaniu mowy u dzieci oraz
rozwijaniu procesów poznawczych.
Program realizowany był w grupie Żoltej w ramach innowacji pedagogicznej
przez p. Katarzynę Świton.
4. Projekt Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie.
Projekt miał na celu podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie edukacji zdrowotnej
czyli podejmowanie odpowiednich działań przez społeczność przedszkola
na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi
oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Program zakładał współpracę z rodzicami, społecznością lokalną
i specjalistami w zakresie ochrony zdrowia.
Koordynatorem projektu była pani Monika z gr "Niebieskiej" i pani Asia z gr. "Zielonej"
więcej informacji na temat projektu tu:
http://montessori18stw.eprzedszkola.pl/?m=strona&id=24
5. Ogólnopolski program edukacyjny "Mamo, tato, wolę wodę!".
Jego celem jest podkreślenie roli wody w codziennej diecie,
zwrócenie uwagi na zagadnienia ochrony środowiska
oraz wspieranie rodziców w kształtowaniu prawidłowych
nawyków żywieniowych
i postawy proekologicznej u dzieci.
Więcej informacji: https://wolewode.pl/
6. Projekt "Bajeczna Księga"
realizowany przez p.Agnieszkę z grupy "Białej" i p. Kasię z gr "Żółtej"
Cele projektu:
promowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków;
stwarzanie okazji do twórczej ekspresji językowej i plastycznej;
angażowanie rodziców do współpracy z przedszkolem
w ramach wspierania rozwoju dzieci.
więcej informacji na stronie Bliżej Przedszkola
w linku
https://blizejprzedszkola.pl/bajecznaksiega/#
PONIŻEJ LINKI DO REALIZOWANYCH PROGRAMÓW:
http://images.dlaprzedszkoli.eu/montessori18stw/regulamin-projektu-piekna-nasza-polska-cala.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/montessori18stw/spacerem-po-polsce(1).docx