Promocja Zdrowia
___________________________________________________________________________________
Dbam o zdrowie - wolę wodę!
W przedszkolu na początku marca
w ramach realizacji programu edukacyjnego „Mamo, tato, wolę wodę”
został zrealizowany rozdział pt. „Przygody blisko natury”.
Dzieci poprzez doświadczenia i eksperymenty poznały różne
właściwości wody i przekonały się, że jest ona potrzebna
ludziom, zwierzętom i roślinom.
Zabawy ruchowe przy muzyce, zajęcia plastyczne i pogadanki
przy ilustracjach pozwoliły zrozumieć zjawisko obiegu wody w przyrodzie
- czyli skąd się bierze i gdzie się znajduje woda!
Zrozumiały, że woda jest źródłem życia i zdrowia, każdej żywej istoty na Ziemi.
"...Wolę wodę -nie słodkie napoje.."– nasze przedszkolaki
teraz tak często mówią do Rodziców prosząc o coś do picia!
zapraszamy do obejrzenia galerii
__________________________________________________________________
Ut på tur, aldri sur! czyli w myśl norweskiego powiedzenia:
" zawsze jesteś w dobrym humorze jeśli możesz iść na spacer"
Nam dobrego humoru nie brakuje, a jak na
przedszkole promujące zdrowie przystało uwielbiamy ruch i zdrowe odżywianie.
W ostatnich miesiącach, mimo pandemicznych ograniczeń w naszym przedszkolu działo się naprawdę wiele .
We wrześniu rozpoczeliśmy na sportowo od udziału w ogólnopolskim wydarzeniu "Sprintem do Maratonu".
Kiedy tylko pogoda pozwala korzystamy z naszego wspaniałego przedszkolnego ogrodu.- i chodzimy na spacery.
Udało nam się nawet pojechać na leśną wycieczkę do Ciemnego Kąta
Promujemy zdrowe odżywianie poprzez warsztaty kulinarne - piekliśmy chleb, pierniczki i pizzę.
Pamiętamy o piciu wody!
Dzięki naszej pani Dorotce raz w tygodniu korzystamy ze szwedzkiego stołu, kiedy dzieci same komponują swoje zdrowe śniadania.
Nasze Panie kucharki przygotowują pyszne i zdrowe dania
- nawet te które przedszkolaki zaplanowały w ramach konkursu "Menu na jeden dzień"
(na zdjęciu m. in.:zwycięska zupa- krem z pieczonej cukinii i pieczone bataty)
Dbamy także o dobre samopoczucie i zdrowe psychiczne dzieci poprzez organizacje wesołych imprez m.in.: takich jak
Dzień Misia, Mikołajki, Bal Karnawałowy, spotkania muzyczne z grupą Jaszczur i Przyjaciele, Walentynki.
Dbamy o innych - uczestniczymy w akcjach charytatywnych "Samotny, ale nie sam!", "Aniołkowe Granie" i "Góra Grosza".
To tylko niektóre wydarzenia - więcej informacji i zdjęć z naszych aktywności znajdziecie w
Zapraszamy!
Jutro w menu przedszkolnym znakomite dania z jadłospisu którego autorami są dzieci z grupy "Czerwonej".
Jadłospis wygrał nasz przedszkolny konkurs "Menu na jeden dzień".
Gratulujemy!!!
Będzie pysznie i zdrowo!
W tym tygodniu przeprowadzony został wewnętrzny konkurs plastyczny ,
Zdrowe menu na jeden dzień.
Celem konkursu bylo.:
- promowanie wśród społeczności przedszkolnej postaw prozdrowotnych;
- rozwijanie zainteresowań dzieci w zakresie wiedzy o zdrowym stylu życia,
- promowanie aktywności, wyobraźni i kreatywności dzieci i ich zdolności artystycznych,
W konursie wzięły udział wszystkie grupy z naszego przedszkolu:
Zwycięska grupa będzie autorem propozycji menu na wybrany przez jury dzień
Czekamy z niecierpliwoscią na werdykt jury.
zapraszamy
Z połączenia sił dwóch projektów realizowanych
w naszym przedszkolu powstał pomysł na zajęcia pt .:
Dzieci z grupy "Białej ","Czerwonej" i "Niebieskiej" i " zapoznały się z lasowiackimi tradycjami
regionu. Dowiedziały się o tym jak gotowano w czasach kiedy wszystko
co na talerzu pochodziło z okolicznych pól i lasów.
Zapoznały się potrawami które gotowano od dziada pradziada takimi jak "ryziok", "kacapoły"
Poznały również technikę powstawania proziaków oraz ich zapach i smak.
I jak mówili dawniej Lasowiacy pamiętaj
„Jaki kto do jedzenia, taki do roboty”
W ramach relizacji projektu powoli
zaczynamy się przygotowywać do udzialu w wydarzeniu
VI Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków
START 28 września | META 17 października 2020r.
WSPANIAŁA ZABAWA
NARODOWE WYDARZENIE SPORTOWE
ŚWIĘTO RODZINY
AKTYWNE SPĘDZANIE CZASU głównie na świeżym powietrzu
To także promocja zdrowego stylu życia; zachęcenie do aktywności fizycznej,
ruchu w celu wyrobienia w dzieciach
(przedszkolakach) naturalnej potrzeby/nawyku aktywnego spędzania czasu w życiu dorosłym.
NIECH KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOŁĄCZY
DO GRONA MAŁYCH MARATOŃCZYKÓW!
Sledźcie nasze ogloszenia - to już niedługo!
więcej infromacji dla wszystkich zainteresowanych znajdziecie tu w linku
KORONAWIRUS A AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.
Aktywność fizyczna służy nie tylko przyjemności ale jest niezbędna
w budowaniu odporności organizmu oraz co w tej chwili dla nas najważniejsze
- skutecznie pomaga w walce ze stresem.
Dzięki wysiłkowi fizycznemu nasz organizm wytwarza więcej serotoniny czyli
hormonu szczęścia
co znakomicie bilansuje zmartwienia dnia codziennego.
A to powoduje, że jesteśmy silniejsi w walce z wirusami.
Dla dzieci aktywność fizyczna związana z niepohamowaną potrzebą
ruchu zwłaszcza na świeżym powietrzu i na dużej przestrzeni,
w obecnym czasie jest bardzo ograniczona, a sprowadza się do zacisza
domowego i zabaw bardziej biernych niż czynnych (z uwagi na ograniczoną przestrzeń).
Taka forma spędzania czasu choć potrzebna nie jest jednak wystarczająca
dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.
Okres dziecięcy jest kluczowym okresem dla kształtowania się prawidłowej postawy dziecka.
To czas kiedy można skorygować pojawiające się dysfunkcje
oraz najzwyczajniej w świecie wpoić dobre nawyki w tym zainteresowanie sportem.
W toku zabaw ruchowych podnosi się wydolność wielu narządów
i układów zwłaszcza układu ruchowego i mięśniowego, krążenia, oddechowego, przemiany materii,
a także rozwijają się wszystkie elementy motoryki: siła, szybkość, zręczność, wytrzymałość
oraz umiejętności ruchowe przydatne po prostu na co dzień.
Likwidują się też nerwowe napięcie co sprzyja czynnemu wypoczynkowi.
Zabawy ruchowe rozwijają również pamięć i wyobraźnię.
Bardzo dużo zabaw wpływa korzystnie na kształtowanie woli i charakteru.
Bierne „siedzenie” w domu chociażby z bardzo ważnych powodów (jak niestety ma to miejsce obecnie w czasie pandemii koronawirusa)
nie sprzyja zdrowiu fizycznemu i psychicznemu dorosłego człowieka,
a cóż dopiero małego dziecka, którego domeną jest RUCH.
Pamiętajmy jak ważny jest ruch w życiu naszego dziecka.
1. Zabawy ruchowe są dla dziecka najłatwiejszą
i najbardziej dostępną formą ruchu.
2. Zabawy najlepiej i najwszechstronniej przygotowują dziecko
do wielu trudnych zadań w przyszłości.
3. Dzięki zabawom ruchowym zapewniamy dziecku prawidłowy
rozwój, zdrowie i sprawność fizyczną, które są konieczne
dla wszelkiej dalszej działalności człowieka.
4. Zabawy ruchowe są doskonałym środkiem zapobiegającym
różnym nieprawidłowościom rozwojowym.
PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ W DOMU NA CZAS Z KORONAWIRUSEM
Polecamy książkę elektroniczna
o koronawirusie dla dzieci
przygotowaną przez wydawnictwo Olesiejuk
Książka jest dla dzieci i dla tych,
którzy potrzebują wytłumaczyć najmłodszym
w sposób jasny, zrozumiały
i przede wszystkim spokojny
czym jest koronawirus i co robić,
by się przed nim ustrzec.
aby otworzyć książeczkę tu klliknij na link
„Taniec w edukacji kosmicznej”
według wychowania Marii Montessori.
Drodzy Rodzice proponujemy kilka zabaw przy muzyce w myśl
powiedzenia Marii Montessori:
„Ekspresja artystyczna jest charakterystyczną cechą istot ludzkich”.
Ciało człowieka reaguje na różne bodźce: wizualne, dotykowe, dźwiękowe,
czucia głębokiego i dzięki temu może tworzyć zadania z działu tańca.
Głównymi celami tych zabaw jest:
- umożliwienie każdej osobie rozwinięcie własnego, indywidualnego stylu ruchu;
-nauka twórczego przetwarzania informacji i doświadczeń o otaczającym nas świecie;
- angażowanie się w tańcu na trzech poziomach:
fizycznym (ciało, świadomość sensoryczna, odczucia i ruch),
emocjonalnym (uczucia, emocje) i umysłowym (wyobrażenia, skojarzenia).
Oto kilka propozycji, które możemy wykorzystać w domu
w czasie zabaw z dzieckiem lub dziećmi, w parach lub z całą rodziną.
Powstały one dzięki doświadczeniom jakie zdobyły
nasze panie podczas seminarium:
„Taniec w edukacji kosmicznej”
Organizatorem seminarium było Polskie Stowarzyszenie Montessori w Łodzi.
Wszystkie zabawy odbywają się przy cicho włączonej muzyce.
Do ekspresji tanecznej można wykorzystać utwory muzyczne takie jak np:
Murmuration - GoGo Penguin, Futile Devices - Sufjan Stevens, Get Real Get Right - Sufjan Stevens
So What - Miles Davis, Abusey Junction – Kokoroko, La Folia (Corelli) - Emilie Autumn,
West End Blues - Louis Armstrong, When Lights Are Low - Miles Davis Quartet
Propozycje cz.1
1. Kontakt – impuls (dotykamy, czekamy na reakcję, dotykamy)
– palec dotyka części ciała osoby – ta część ciała tańczy (np.: dłoń), za chwilę
dotykamy następnej części ciała, itd., później zmiana ról;
- dwa palce jednocześnie dotykają różne części ciała, a one tańczą;
- dłoń wskazuje kierunek tańca - lekkie popychanie dłonią
danej części ciała , która chwilę tańczy w danym kierunku;
- dmuchnij na daną część ciała drugij osoby np.: głowa ii ta część się porusza we włnym tańcu .
2. Impuls i dźwięk - głoski
- utrwalenie głosek – wyszukiwanie słów; jednoczesny dotyk części
ciała i podanie głoski – część ciała dotknięta tańczy, a osoba szuka słowa na daną głoskę;
-dźwięk instrumentu – ruch ciała można wykorzystać
instrumenty muzyczne lub inne przedmioty wydające dźwięki;
- reakcja na dźwięk wydawany przez osobę, jakiś wymyślony
np. syczenie, miauczenie, kląskanie, itp.
(czy drży czy wywołuje chęć podskoków każdy ruch jest tu dobry)
cdn.
Dnia 10 marca 2020 r w naszym przedszkolu
odbyło sie spotkanie z rejonowym koordynatorem
Sieci Szkół Promujących Zdrowie
w województwie podkarpackim dr Barbarą Wolny.
W spotkaniu wzieli udział pracownicy naszego przedszkola
oraz zainteresowani tematem rodzice - przedstawiciele Rady Rodziców.
W czasie spotakania zostały przedstawiony historia
i zasady tworzenia placówki pracujacej
w myśl projektu "Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie",
Spotkanie miało również charakter warsztatowy .
Uczestnicy poszukiwali własnych definicji
zdrowia, jego składników, czynników na nie wpływających.
(zdjęcie z http://ipz.org.pl/uwarunkowania-zdrowia/)
Zasady, standarty i definicje zostały jasno określnone przez twórców programu,
aby jednak miał on widoczny wpływ na nas potrzebne jest .
włączenie do działania wszystkich członków naszej społeczności
nie tylko nauczycieli i pracowników przedszkola ale rownież wszystkich rodziców.
Szczegółowe informacje dotyczące programu tu na stronie www.ore.edu.pl
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 12 grudnia 2019 r
zostało pozytywnie zaopiniowane przyjęcie
projektu Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie.
Projekt ma na celu podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie edukacji zdrowotnej
czyli podejmowanie odpowiednich działań przez społeczność przedszkola
na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi
oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.
Program zakłada współpracę z rodzicami, społecznością lokalną
i specjalistami w zakresie ochrony zdrowia.
Realizacja projektu przewidziana jest na cały rok kalendarzowy 2020
i zakończy się wystąpieniem o nadanie
Rejonowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie.