Kontakt
Przedszkole nr 18 im. Marii Montessori

Promocja Zdrowia

___________________________________________________________________________________

 

 

 Dbam o zdrowie - wolę wodę!

 

 

W przedszkolu na początku marca

w ramach realizacji programu edukacyjnego „Mamo, tato, wolę wodę”

został zrealizowany rozdział pt. „Przygody blisko natury”.

Dzieci poprzez doświadczenia i eksperymenty poznały różne

właściwości wody i przekonały się, że jest ona potrzebna

ludziom, zwierzętom i roślinom.

Zabawy ruchowe przy muzyce, zajęcia plastyczne i pogadanki

przy ilustracjach pozwoliły zrozumieć zjawisko obiegu wody w przyrodzie

- czyli skąd się bierze i gdzie się znajduje woda!

Zrozumiały, że woda jest źródłem życia i zdrowia, każdej żywej istoty na Ziemi.

 

"...Wolę wodę -nie słodkie napoje.."– nasze przedszkolaki

teraz tak często mówią do Rodziców prosząc o coś do picia!

 

zapraszamy do obejrzenia galerii

__________________________________________________________________

 

Ut på turaldri sur! czyli w myśl norweskiego powiedzenia:

" zawsze jesteś w dobrym humorze jeśli możesz iść na spacer"

Nam dobrego humoru nie brakuje, a jak na

przedszkole promujące zdrowie przystało uwielbiamy ruch i zdrowe odżywianie.

 

W ostatnich miesiącach, mimo pandemicznych ograniczeń w naszym przedszkolu działo się naprawdę wiele .

We wrześniu rozpoczeliśmy na sportowo od udziału w ogólnopolskim wydarzeniu "Sprintem do Maratonu".

 

Kiedy tylko pogoda pozwala korzystamy z naszego wspaniałego przedszkolnego ogrodu.- i chodzimy na spacery.

Udało nam się nawet pojechać na leśną wycieczkę do Ciemnego Kąta

 

 

Promujemy zdrowe odżywianie poprzez warsztaty kulinarne - piekliśmy chleb, pierniczki i pizzę.

Pamiętamy o piciu wody!

 

Dzięki naszej pani Dorotce raz w tygodniu korzystamy ze szwedzkiego stołu, kiedy dzieci same komponują swoje zdrowe śniadania.

Nasze Panie kucharki przygotowują pyszne i zdrowe dania

- nawet te które przedszkolaki zaplanowały w ramach konkursu "Menu na jeden dzień"

 

(na zdjęciu m. in.:zwycięska zupa- krem z pieczonej cukinii i pieczone bataty)

 

Dbamy także o dobre samopoczucie i zdrowe psychiczne dzieci poprzez organizacje wesołych imprez m.in.: takich jak

Dzień Misia, Mikołajki, Bal Karnawałowy, spotkania muzyczne z grupą Jaszczur i Przyjaciele, Walentynki.

 

Dbamy o innych - uczestniczymy w akcjach charytatywnych "Samotny, ale nie sam!", "Aniołkowe Granie" i "Góra Grosza".

To tylko niektóre wydarzenia - więcej informacji i zdjęć z naszych aktywności znajdziecie w

Wydarzeniach i Galerii

 

Zapraszamy!

 


 

 

Jutro w menu przedszkolnym znakomite dania z jadłospisu którego autorami są dzieci z grupy "Czerwonej".

Jadłospis wygrał nasz przedszkolny konkurs "Menu na jeden dzień".

Gratulujemy!!!

Będzie pysznie i zdrowo!

 


W tym tygodniu przeprowadzony został wewnętrzny konkurs plastyczny ,

Zdrowe menu na jeden dzień.

Celem konkursu bylo.:

- promowanie wśród społeczności przedszkolnej postaw prozdrowotnych;

- rozwijanie zainteresowań dzieci w zakresie wiedzy o zdrowym stylu życia,

- promowanie aktywności, wyobraźni i kreatywności dzieci i ich zdolności artystycznych,

W konursie wzięły udział  wszystkie grupy z naszego przedszkolu:

Zwycięska grupa będzie autorem propozycji menu na wybrany przez jury dzień

Czekamy z niecierpliwoscią na werdykt jury.

prace do obejrzenia w galerii

zapraszamy

 

Z połączenia sił dwóch projektów realizowanych

w naszym przedszkolu powstał pomysł na zajęcia pt .:

Dzieci z grupy "Białej ","Czerwonej" i "Niebieskiej" i " zapoznały się z lasowiackimi tradycjami

regionu. Dowiedziały się o tym jak gotowano w czasach kiedy wszystko

co na talerzu pochodziło z okolicznych pól i lasów.

 

Zapoznały się  potrawami które gotowano od dziada pradziada takimi jak  "ryziok", "kacapoły"

Poznały również technikę powstawania proziaków oraz  ich zapach i smak.

 

I jak mówili dawniej Lasowiacy pamiętaj

„Jaki kto do jedzenia, taki do roboty”

 


W ramach relizacji projektu powoli

 zaczynamy się przygotowywać do udzialu w wydarzeniu 

VI Ogólnopolski Maraton Przedszkolaków
START 28 września | META 17 października 2020r.

 WSPANIAŁA ZABAWA
 NARODOWE WYDARZENIE SPORTOWE
 ŚWIĘTO RODZINY
 AKTYWNE SPĘDZANIE CZASU głównie na świeżym powietrzu

To także promocja zdrowego stylu życia; zachęcenie do aktywności fizycznej,

ruchu w celu wyrobienia w dzieciach

(przedszkolakach) naturalnej potrzeby/nawyku aktywnego spędzania czasu w życiu dorosłym.

NIECH KAŻDY PRZEDSZKOLAK DOŁĄCZY

DO GRONA MAŁYCH MARATOŃCZYKÓW!

 

Sledźcie nasze ogloszenia - to już niedługo!

 

więcej infromacji dla wszystkich zainteresowanych znajdziecie tu w linku

Sprintem do maratonu

 

 

 

KORONAWIRUS A AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA.

 

Aktywność fizyczna służy nie tylko przyjemności ale jest niezbędna

w budowaniu odporności organizmu oraz co w tej chwili dla nas najważniejsze

- skutecznie pomaga w walce ze stresem.

Dzięki wysiłkowi fizycznemu nasz organizm wytwarza więcej serotoniny czyli

hormonu szczęścia

co znakomicie bilansuje zmartwienia dnia codziennego.

A to powoduje, że jesteśmy silniejsi w walce z wirusami.

Dla dzieci aktywność fizyczna związana z niepohamowaną potrzebą

ruchu zwłaszcza na świeżym powietrzu i na dużej przestrzeni,

w obecnym czasie jest bardzo ograniczona, a sprowadza się do zacisza

domowego i zabaw bardziej biernych niż czynnych (z uwagi na ograniczoną przestrzeń).

Taka forma spędzania czasu choć potrzebna nie jest jednak wystarczająca

dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu.

Okres dziecięcy jest kluczowym okresem dla kształtowania się prawidłowej postawy dziecka.

To czas kiedy można skorygować pojawiające się dysfunkcje

oraz najzwyczajniej w świecie wpoić dobre nawyki w tym zainteresowanie sportem.

W toku zabaw ruchowych podnosi się wydolność wielu narządów

i układów zwłaszcza układu ruchowego i mięśniowego, krążenia, oddechowego, przemiany materii,

a także rozwijają się wszystkie elementy motoryki: siła, szybkość, zręczność, wytrzymałość

oraz umiejętności ruchowe przydatne po prostu na co dzień.

Likwidują się też nerwowe napięcie co sprzyja czynnemu wypoczynkowi.

Zabawy ruchowe rozwijają również pamięć i wyobraźnię.

Bardzo dużo zabaw wpływa korzystnie na kształtowanie woli i charakteru.

Bierne „siedzenie” w domu chociażby z bardzo ważnych powodów (jak niestety ma to miejsce obecnie w czasie pandemii koronawirusa)

nie sprzyja zdrowiu fizycznemu i psychicznemu dorosłego człowieka,

a cóż dopiero małego dziecka, którego domeną jest RUCH.

 

Pamiętajmy jak ważny jest ruch w życiu naszego dziecka.

 

1. Zabawy ruchowe są dla dziecka najłatwiejszą

i najbardziej dostępną formą ruchu.


2. Zabawy najlepiej i najwszechstronniej przygotowują dziecko

do wielu trudnych zadań w przyszłości.


3. Dzięki zabawom ruchowym zapewniamy dziecku prawidłowy

rozwój, zdrowie i sprawność fizyczną, które są konieczne

dla wszelkiej dalszej działalności człowieka.


4. Zabawy ruchowe są doskonałym środkiem zapobiegającym

różnym nieprawidłowościom rozwojowym.

 

PROPOZYCJE ZABAW I ĆWICZEŃ W DOMU NA CZAS Z KORONAWIRUSEM

 

 

 


Polecamy książkę elektroniczna

o koronawirusie dla dzieci

przygotowaną przez wydawnictwo Olesiejuk

 

Książka jest dla dzieci i dla tych,

którzy potrzebują wytłumaczyć najmłodszym

w sposób jasny, zrozumiały

i przede wszystkim spokojny

czym jest koronawirus i co robić,

by się przed nim ustrzec.

 

aby otworzyć książeczkę tu klliknij na link 

 


 

„Taniec w edukacji kosmicznej”

według wychowania Marii Montessori.

 

 

Drodzy Rodzice proponujemy kilka zabaw przy muzyce w myśl

powiedzenia Marii Montessori:

 „Ekspresja artystyczna jest charakterystyczną cechą istot ludzkich”.

 

Ciało człowieka reaguje na różne bodźce: wizualne, dotykowe, dźwiękowe,

czucia głębokiego i dzięki temu może tworzyć zadania z działu tańca.

 

Głównymi celami tych zabaw jest:

- umożliwienie każdej osobie rozwinięcie własnego, indywidualnego stylu ruchu;

-nauka twórczego przetwarzania informacji i doświadczeń o otaczającym nas świecie;

- angażowanie się w tańcu na trzech poziomach:

fizycznym (ciało, świadomość sensoryczna, odczucia i ruch),

emocjonalnym (uczucia, emocje) i umysłowym (wyobrażenia, skojarzenia).

 

Oto kilka propozycji, które możemy wykorzystać w domu

w czasie zabaw z dzieckiem lub dziećmi, w parach lub z całą rodziną.

Powstały one dzięki doświadczeniom jakie zdobyły

nasze panie podczas seminarium:

„Taniec w edukacji kosmicznej” 

Organizatorem seminarium było Polskie Stowarzyszenie Montessori w Łodzi.

 

Wszystkie zabawy odbywają się przy cicho włączonej muzyce.

Do ekspresji tanecznej można wykorzystać utwory muzyczne takie jak np:

 

Murmuration - GoGo Penguin, Futile Devices - Sufjan Stevens, Get Real Get Right - Sufjan Stevens

So What - Miles Davis, Abusey Junction – Kokoroko, La Folia (Corelli) - Emilie Autumn,

West End Blues - Louis Armstrong, When Lights Are Low - Miles Davis Quartet

 

 

 

Propozycje cz.1

 

1. Kontakt – impuls (dotykamy, czekamy na reakcję, dotykamy)

palec dotyka części ciała osoby – ta część ciała tańczy (np.: dłoń), za chwilę

dotykamy następnej części ciała, itd., później zmiana ról;

- dwa palce jednocześnie dotykają różne części ciała, a one tańczą;

- dłoń wskazuje kierunek tańca - lekkie popychanie dłonią

danej części ciała , która chwilę tańczy w danym kierunku;

- dmuchnij na daną część ciała drugij osoby np.: głowa ii ta część się porusza we włnym tańcu .

 

2. Impuls i dźwięk - głoski

- utrwalenie głosek – wyszukiwanie słów; jednoczesny dotyk części

ciała i podanie głoski – część ciała dotknięta tańczy, a osoba szuka słowa na daną głoskę;

-dźwięk instrumentu – ruch ciała można wykorzystać

instrumenty muzyczne lub inne przedmioty wydające dźwięki;

- reakcja na dźwięk wydawany przez osobę, jakiś wymyślony

np. syczenie, miauczenie, kląskanie, itp.

(czy drży czy wywołuje chęć podskoków każdy ruch jest tu dobry)

cdn.

 

 


 

Dnia 10 marca 2020 r w naszym przedszkolu

odbyło sie spotkanie z rejonowym koordynatorem

Sieci Szkół Promujących Zdrowie

w województwie podkarpackim dr Barbarą Wolny.

W spotkaniu wzieli udział pracownicy naszego przedszkola

oraz zainteresowani tematem  rodzice - przedstawiciele Rady Rodziców. 

W czasie spotakania zostały przedstawiony historia

i zasady tworzenia placówki pracujacej

w myśl projektu  "Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie",

Spotkanie miało również charakter warsztatowy .

Uczestnicy poszukiwali własnych definicji

zdrowia, jego składników, czynników na nie wpływających.

 

(zdjęcie z http://ipz.org.pl/uwarunkowania-zdrowia/)

 

 

Zasady, standarty i definicje zostały jasno określnone przez twórców programu,

aby jednak miał on widoczny wpływ na nas potrzebne jest .

włączenie do działania wszystkich członków naszej społeczności

 nie tylko nauczycieli i pracowników przedszkola ale rownież wszystkich rodziców.

 

Szczegółowe informacje dotyczące programu tu na stronie www.ore.edu.pl

 

 


Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 12 grudnia 2019 r

zostało pozytywnie zaopiniowane przyjęcie

projektu Tworzymy Przedszkole Promujące Zdrowie.

Projekt ma na celu podniesienie jakości pracy przedszkola w zakresie edukacji zdrowotnej

czyli podejmowanie odpowiednich działań przez społeczność przedszkola

na rzecz zdrowia własnego i innych ludzi

oraz tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu.

Program zakłada współpracę z rodzicami, społecznością lokalną

i specjalistami w zakresie ochrony zdrowia.

Realizacja projektu przewidziana jest na cały rok kalendarzowy 2020

i zakończy się wystąpieniem o nadanie

Rejonowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie.